12 - 10 maanden voor de grote dag
De planning van jullie bruiloft begint in veel gevallen al een jaar (of meer!) voor jullie grote dag.Wanneer de grote lijnen eemaal staan (locatie, fotograaf, DE jurk..) kunnen jullie starten met het finetunen van alle details.
En oh boy! Dat zijn er veel!
Waar begin je dan? En wat zijn dingen die je écht niet mag vergeten?
Daarom alles wat jullie moeten regelen op een rij. Van 12 maanden voor jullie trouwdag tot de dag zelf. We've got you!
Iedere week komt er een nieuwe blog van online en ook op Instagram delen we tips die je zeker niet mag missen!
De eerste dingen
Laten we starten met misschien wel de belangrijkste tip: begin op tijd met plannen! Hier valt of staat alles mee.
Op die manier creëer je tijd om dingen op te vangen, mocht er onverhoopt iets niet gaan zoals je graag zou willen.
De drie grootste zaken om al een jaar voor jullie trouwdag te regelen zijn:
- Jullie trouwdatum; Is er een datum die bijzonder is voor jullie? En ook praktisch... wil je liever een zomer- of winterbruiloft?
- Het vastzetten van de locatie; Doe vooraf research en bezoek een aantal trouwlocaties. Trouwlocaties hebben vaak open dagen/avonden waar
je geheel vrijblijvend kunt rondkijken en informatie kunt verkrijgen.
- Ook fijn: een jaar voor jullie trouwdatum zien jullie al hoe jullie trouwlocatie is op dat moment in het jaar. Het maakt nogal een verschil of
dat je en trouwlocatie in de winter bezoekt, terwijl jullie in de zomer willen trouwen.
- Boek jullie fotograaf/videograaf; En ja, dat 'moet' echt al zolang van te voren. Zeker als je een bepaalde fotograaf op het oog hebt raden we je aan om tijdig contact met ze op te nemen.
Achter de schermen
Met het plannen van jullie droombruiloft is het fijn om met een budget te werken. Wanneer je dit per onderdeel doet (dus bloemwerk, stationery, trouwringen,
kleding, vervoer, locatie, fotograaf etc...), is het ook makkelijk om bij te houden of je hier niet over heen gaat. Jullie kunnen vooraf het totale budget bepalen
en deze per onderdeel verdelen. Denk hierbij ook aan emotionele waarde. Die is heel persoonlijk. De een legt de nadruk liever op een prachtige jurk en de ander gaat voor een fotograaf uit duizenden!
Om jullie op weg te helpen hebben wij een gratis download gemaakt 'Budget bruiloft'. Download hem hier, print hem uit en maak er gelijk gebruik van!
Ceremoniemeester of weddingplanner?
Een ceremoniemeester is vaak iemand uit jullie persoonlijke kring. We zien regelmatig dat het een bevriend koppel is of familieleden.
Het is zeker aan te raden om iemand te kiezen waarbij jullie je beiden prettig voelen. De ceremoniemeester helpt jullie met een groot deel van het regelen van jullie trouwdag.
Belangrijk dus dat jullie de ceremoniemeester(s) echt vertrouwen! Er zit echter ook een keerzijde aan het hebben van een ceremoniemeester. Vaak is het namelijk ook
iemand die anders 'gewoon' een daggast was geweest. Maar nu heeft deze persoon een dubbele rol: naast daggast is hij of zij ook het eerste aanspreekpunt op de dag zelf
voor alle overige gasten en moeten ze ook praktisch de hele dag regelen. Want ja, jullie als bruidspaar bepalen natuurlijk alles, het finetunen op de dag zelf is de rol van... je raad het al: de ceremoniemeester!
De vraag is dus of jullie dit voor één van jullie gasten willen?
Wanneer dat niet het geval is, kunnen jullie er voor kiezen om een weddingplanner in te hure.
Een weddingplanner is iemand die van het regelen van bruiloften zijn of haar vak heeft gemaakt. Ze houden rekening met de allerkleinste details.
Door de ervaring die ze hebben kunnen ze vaak op voorhand al problemen oplossen. Er zijn op de dag zelf altijd onvoorziene situaties en een weddingplanner zorgt er voor dat jij daar niks van mee krijgt.
Ze hebben de tips en trics bij zowel de voorbereidingen als op de dag zelf en kunnen je echt ontzorgen. Het is zeker de moeite waard om je er eens in te verdiepen.
Vaak bieden ze meerdere pakketten aan en zo kunnen jullie kijken wat bij jullie past.
Hier vind je weddingplanners die goed zijn in wat ze doen en ieder hun eigen visie en werkveld hebben. Klik op de foto en je gaat direct naar hun website.
Daggast of...?
Dit is één van de zaken waar bruidsparen vaak mee struggelen: de gastenlijst. Want wie nodig je wel uit als daggast en wie komen er op een een receptie of borrel?
Misschien is de beste tip hierbij wel: draai het eens om. Zonder wie zou jullie dag écht niet compleet zijn? Vanuit dat oogpunt wordt het opeens een stuk makkelijker om jullie gastenlijst samen
te stellen. En onthoud dat dit nog niet de definitieve gastenlijst is. Er kan nog zoveel veranderen.
Maar het geeft al wel inzicht of jullie 25 of 65 daggasten hebben. Wat weer fijn is al je een offerte laat opmaken bij de locatie. Die is dan al veel gerichter afgestemd op jullie situatie.
Nog enkele punten om mee te nemen bij het maken van de gastenlijst:
- Zijn kinderen welkom? Of is er onderscheid tussen kinderen van familie en vrienden? Goed om vooraf over na te denken.
- Nodigen jullie collega's uit op jullie trouwdag of vinden jullie het een familie/vrienden aangelegenheid?
- Ooms en tantes. Hoe close zijn jullie?
- Hebben jullie nog verschil in felicitatiemoment? Bijvoorbeeld 's middags een kort felicitatiemoment en 's avonds een
feest waarop weer andere gasten zijn uitgenodigd?
DE jurk
Als allerlaatse waar je als bruid nu al mee kunt starten: DE jurk! Dit is vaak al iets waar je als bruid van droomt sinds je een klein meisje was.
Het kan ontzettend lastig zijn om daar nu al over na te denken, terwijl het nog een jaar duurt voor je jouw trouwjurk zult dragen.
Maar het kan goed zijn om je al te oriënteren. Ga naar bruidsmodeshows, kijk op Pinterest of koop een bruidsmagazine. Op die manier doe je
al genoeg ideeën op. Maak een afspraak bij een bruidsmodezaak of bezoek een ontwerper als je hem helemaal op maat wilt laten maken.
De enige tip die we hierbij hebben: geniet er van! Neem je moeder een zus of vriendin mee en geniet van het bijzondere moment!
Want als het goed is... trouw je maar één keer!
Volgende week gaan we verder en hebben we het over alle zaken die 10 - 9 maanden voor jullie grote dag gaan regelen.
Reacties
Let op: HTML wordt niet vertaald!